Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Koszt dostosowania samochodu

16.01.2014
Autor: Beata Rędziak
Źródło: Integracja 4/2013

Dostosowanie samochodu do potrzeb osób z niepełnosprawnością nie zawsze musi być drogie, ale powinno opierać się na zasadzie, że to urządzenie jest dopasowywane do potrzeb kierowcy czy pasażera z dysfunkcją, a nie odwrotnie.

Oprzyrządowanie samochodu musi przede wszystkim spełniać wymogi i oczekiwania kierowcy lub pasażera – w zakresie jego dysfunkcji.

Dobór odpowiedniego oprzyrządowania to podstawa. Inną kluczową sprawą jest jego montaż.
– Według mnie kilka lat temu ok. 80 proc. kierowców dostosowywało samochody w zaprzyjaźnionych warsztatach – mówi Krzysztof Marciniak ze Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa w Warszawie. – Teraz szacuję, że to może ok. 40 proc.

Samochód z dostosowaniem
Fot.: arch. redakcji

Obecnie łatwiejszy jest dostęp do urządzeń i coraz powszechniejsza wiedza na ten temat. Różnica w urządzeniach amatorskich i profesjonalnych jest zasadnicza – te drugie zapewniają bezpieczeństwo. Przed pochopnym zakupem przez internet przestrzega w Poradniku niepełnosprawnego kierowcy i pasażera Konstanty Kucharczyk z firmy Auto Elektronik.
– Polskie profesjonalne oprzyrządowanie nie musi być drogie. Na przykład ręczne sterowanie hamulcem wykonane u nas to koszt 2,5 tys. zł, a urządzenie produkcji szwedzkiej czy niemieckiej o tej samej zasadzie działania ma cenę 4,2–5,1 tys. zł – mówi Zbigniew Zawada, prezes CEBRON-u, polskiego producenta oprzyrządowania do samochodów.

Ceny i wsparcie

Cena oprzyrządowania auta zależy od przeznaczenia (dla kierowcy czy pasażera), rodzaju niepełnosprawności i typu urządzeń: mechanicznych czy elektronicznych.
– Tetraplegicy, osoby z dystrofią mięśniową czy jednoręczne muszą mieć urządzenia bardziej zaawansowane. Przekłada się to na bezpieczeństwo – mówi Robert Politowski, dyrektor firmy Efektor, według którego ok. 90 proc. osób z powszechnymi dysfunkcjami ruchowymi zmieści się w 4–12 tys. zł, a z bardziej skomplikowanymi – w przedziale 20–40 tys. zł.

Można ubiegać się o dofinansowanie oprzyrządowania auta w ramach programu Aktywny Samorząd, a w Stowarzyszeniu SPiNKa o dofinansowanie 50 proc. wartości faktury, choć nie więcej niż 6 tys. zł (auto nie może też mieć większej wartości niż 60 tys. zł). Wyjątkowe sytuacje rozpatrywane są indywidualnie.


Stawką jest życie i zdrowie

Mł. insp. Marek Konkolewski, BRD KGP

Jeśli osoba z niepełnosprawnością kierująca samochodem, który ma zamontowane oprzyrządowanie bez homologacji, niespełniające wymogów bezpieczeństwa, jest sprawcą wypadku, na pewno będzie to okoliczność obciążająca. Każdy samochód przechodzi obowiązkowe badania techniczne i diagnosta w stacji kontroli pojazdów weryfikuje, czy auto spełnia wymagania homologacyjne. Jeśli nie, pojazd nie zostaje dopuszczony do ruchu. Należy pamiętać, że ceną jest życie, zdrowie i oczywiście kary wynikające z Kodeksu karnego. Chodzi o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Nie można stosować w oprzyrządowaniu aut tanich zamienników, gdyż zbyt duża jest cena, jaką można za to zapłacić; to pseudooszczędność.


Peugeot bez Barier

Tomasz Chodkiewicz, dyrektor handlowy Peugeot Polska

Osoby z niepełnosprawnością zawsze podkreślają, że ich życie uległo niespodziewanie radykalnej zmianie w wyniku wypadku czy choroby. Ograniczenia, jakie napotykają w nowej sytuacji, częstokroć wydają się nie do pokonania. Pierwszym krokiem jest zdobycie niezależności. Zdaliśmy sobie sprawę, że każdego z nas lub osobę nam bliską może dotknąć taki problem. Dlatego jako marka Peugeot postanowiliśmy stworzyć program, który choć w minimalnym stopniu pomoże i ułatwi osobom z niepełnosprawnością uczestnictwo w życiu społecznym, czyli zwiększy mobilność osób z ograniczeniami ruchu.

W ramach programu „Peugeot bez Barier” oferujemy zarówno samochody przystosowane do kierowania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, jak i auta do przewozu osoby lub osób na wózkach. Każdy z modeli Peugeot wyposażony w automatyczną lub pilotowaną skrzynię biegów jest skonstruowany tak, aby była możliwość doposażenia go w odpowiednie urządzenia specjalistyczne, pozwalające osobie z niepełnosprawnością, która otrzymała odpowiednie orzeczenie lekarskie dopuszczające ją do prowadzenia samochodu, zajęcie miejsca na fotelu kierowcy. Firmy, z którymi współpracujemy w zakresie doposażania samochodów, to: AutoAdapt, Guidosimplex, Veigel oraz CEBRON. Posiadają one odpowiednie certyfikaty na montowane urządzenia.

Współpracując ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnych Kierowców SPiNKa, zalecamy korzystanie z Serwisów Adaptacyjnych, działających pod patronatem Stowarzyszenia, gwarantujących profesjonalną obsługę. Dopasowanie urządzenia odbywa się indywidualnie i zależy w głównej mierze od zakresu dysfunkcji kierowcy. Bardzo ważne jest idealne dopasowanie urządzeń w zakresie nie tylko samego ich działania, ale również możliwości fizycznych kierowcy. Wiąże się to często z koniecznością doposażenia samochodu w odpowiednie akcesoria ułatwiające jego prowadzenie. Po wstępnej rozmowie w salonie sprzedaży Peugeot doradca handlowy kontaktuje klienta bezpośrednio z punktem montażowym znajdującym się najbliżej jego miejsca zamieszkania, w celu szczegółowego doprecyzowania zakresu adaptacji, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami.

Innym rodzajem adaptacji jest doposażenie samochodu do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Przy adaptacji takiego samochodu należy pamiętać o konieczności zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa osobom na wózkach zarówno przy wprowadzaniu wózka do wnętrza samochodu, jak i w trakcie podróży. Dlatego należy uzgodnić z przyszłym użytkownikiem samochodu, jaki sposób wprowadzania wózka będzie dla niego optymalny (bocznymi drzwiami, z tyłu, za pomocą najazdów, rampy najazdowej czy windy). Wielokrotnie zapomina się, że otwór drzwi, przez które będzie wprowadzany wózek inwalidzki musi mieć prześwit o wysokości min. 140 cm.

Nie zapominajmy też, że osoby na wózkach są pełnoprawnymi pasażerami. Umieszczenie takiego pasażera w części bagażowej, za ostatnim rzędem siedzeń jest wobec niego nietaktem. Zalecamy rozwiązanie, które gwarantuje umieszczenie wózka inwalidzkiego pomiędzy siedzeniami przeznaczonymi dla osób sprawnych. Taka aranżacja gwarantuje możliwość zorganizowania pełnej opieki w trakcie podróży. Pamiętajmy również o osobie  opiekującej się osobą z niepełnosprawnością. Nawet najdrobniejsze szczegóły w zakresie adaptacji samochodu muszą być dokładnie omówione, aby w przyszłości zagwarantowały pełen komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu zarówno przez osobę na wózku inwalidzkim, jak i jej opiekuna oraz pozostałych członków rodziny.

Firma Peugeot Polska jest przekonana, że dzięki profesjonalnemu podejściu do zagadnień adaptacji samochodów przeznaczonych dla kierowcy z niepełnosprawnością
oraz samochodów przeznaczonych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich spełnia oczekiwania klientów i choć w minimalnym stopniu przyczynia się do ograniczenia stresu, jakim jest ponowne wejście w „świat rzeczywistości” po bardzo
trudnych przeżyciach.


Sonda

Sonda przeprowadzona na portalu www.niepelnosprawni.pl w lipcu br. wskazuje, że aż 34 proc. użytkowników samochodów naprawia lub usprawnia je u zaufanego mechanika, a 14 proc. w autoryzowanym serwisie. 8 proc. udzielających odpowiedzi szuka miejsca, gdzie jest najtaniej, 3 proc. udaje się do najbliższego sobie miejsca, a 4 proc. naprawia samochód samodzielnie. 34 proc. respondentów nie ma swojego auta.

Odpowiedzi udzieliło 227 osób.


 

Komentarz

  • Równie jestem za stara na pomoc w dofinansowaniu
    Marysia
    08.09.2015, 08:19
    Jestem od dzieciństwa niepełnosprawna.Kiedyś miałam malucha, kupionego na kredyt (-dzięki lekarskiej opinii dostałam talonom.) Jeździłam wszędzie. Obecnie mam audi i już ponad 10 lat siedzę w nim jako pasażer. Nie stać mnie na kupno oprzyrządowania.Przykre to bardzo że nasze państwo zapomniało o niepełnosprawnych , starych ludziach . Nie dosyć że opieka medyczna jest bardzo kosztowna to niepełnosprawnej osobie nawet trudno do niej dotrzeć.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas