Senat. Ministerstwo zapowiada lepsze wparcie młodych ludzi w szkołach
Już w 2022 roku ma być wdrażany standard zatrudnienia specjalistów w szkołach – w tym pedagogów edukacji włączającej. Taką informację podano podczas posiedzenia senackiej Komisji Edukacji, Nauki i Sportu.
Ministerstwo nic nie likwiduje
Podczas posiedzenia wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek przedstawiała senatorom założenia modelu Edukacja dla wszystkich – złożonej strategii rządu, której celem jest gruntowana reforma edukacji, ale też stworzenie systemu wspierania dziecka z niepełnosprawnością i jego rodziny od okresu płodowego po wejście w dorosłość. Temu mają służyć m.in. Centra Dziecka i Rodziny.
Centra Dziecka i Rodziny to robocza nazwa, pod którą – wedle zapowiedzi przedstawicieli resortu – kryją się instytucje mające dostarczać i koordynować wsparcie, jakie na różnych etapach życia otrzymuje dziecko. Wbrew zapowiedziom medialnym Centra nie mają zastąpić poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale – jak powiedziała to wiceminister Machałek – mają być sercem dopiero projektowanych instytucji.
Wspieranie edukacji włączającej przez szkoły specjalne
Wbrew doniesieniom medialnym nie zostaną też zlikwidowane szkoły specjalne. Mają one – jak tłumaczyła prof. Beata Jachimczak z Uniwersytetu Adama Mickiewicza – otrzymać możliwość otrzymania dodatkowych zadań jako Specjalistyczne Centra Edukacji Włączającej.
- Program pilotażowy ruszy już w ciągu najbliższych tygodni. Ponad 300 z 2 tysięcy szkół specjalnych nich będzie mogło stać się Specjalistycznymi Centrami Edukacji Włączającej - poinformowała prof. Jachimczak. Uściśliła też, że konkurs na tworzenie pierwszych 16 pilotażowych Specjalistycznych Centrów ma ruszyć na początku kwietnia i zostać rozstrzygnięty w maju tak, by już na początku następnego roku szkolnego zaczęło działać pierwsza tego typu placówka.
W każdej szkole zespół diagnostyczno-terapeutyczny
Centra mają być źródłem wiedzy, z którego korzystać mają także szkoły ogólnodostępne, które z kolei mają być lepiej przygotowane do nauczania młodych ludzi ze specjalnymi potrzebami.
Ma temu służyć m.in. przyjęcie standardów zatrudnienia specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów i pedagogów edukacji włączającej).
- Bardzo chciałabym, żeby te standardy były przyjęte jeszcze w tym roku. Ale planujemy, by od września 2022 roku były wdrażane standardy zatrudnienia specjalistów. W tym pedagogów edukacji włączającej – mówiła prof. Beata Jachimczak – Chodzi o to, by każda placówka była wyposażona w zespół diagnostyczno-terapeutyczny. Nie twierdzę, że każdy nauczyciel ma być diagnostą i terapeutą, ale powinien umieć rozpoznawać problemy swoich uczniów – dodała.
W toku dyskusji pojawiła się kwestia wsparcia psychologicznego i pedagogicznego, którego potrzebują dzieci w czasach pandemii i po niej. Jak przyznała wiceminister Marzena Machałek, obecnie wydawane na takie wsparcie jest 1,5 miliarda złotych, a potrzeby są nawet 2 razy większe.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz