Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Warszawa: empatyczne podróżowanie wg ZTM

04.10.2013
Autor: ZTM

Warszawa, rok 2011 – na świat przyszło 18 863 dzieci, co oznacza ponad 18 tys. kobiet w ciąży. W tym samy roku w stolicy żyło więcej niż 300 tys. osób, które ukończyły 65 lat. W latach 2009–2011 orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydano ponad 44 tys. mieszkańców Warszawy. Teoretycznie więc w pojazdach komunikacji miejskiej w 2011 roku mogliśmy spotkać około 360 tys. osób, które zasługują na… empatyczne zachowania ze strony współpasażerów. 4 października br. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął kampanię społeczną „Empatia. Zobacz człowieka”.

Empatia, zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, to „poznawcza świadomość i zrozumienie emocji oraz uczuć innej osoby”. Wydaje się, że umiejętność wyobrażenia o problemach i trudnościach, z jakimi borykają się kobiety spodziewające się dziecka, seniorzy oraz osoby niepełnosprawne nie jest niczym skomplikowanym. Skądinąd wiemy, że pasażerowie, którzy ze względu na swój wiek lub stan zdrowia potrzebują odrobiny życzliwości, często stają się w pojazdach komunikacji miejskiej „niewidzialni”.

Plakat kampanii
Plakat kampanii ZTM "Empatia. Zobacz człowieka"

Głównym celem kampanii „Empatia. Zobacz człowieka” jest zachęcenie do drobnych, uprzejmych gestów wobec współpasażerów. Z tej okazji przygotowano przewodnik po dobrych praktykach z poniższymi wskazówkami:

1. Staraj się ustępować miejsca osobom starszym, niepełnosprawnym, kobietom w ciąży i osobom, które źle się poczuły.

2. Nie blokuj drzwi, dzięki czemu będzie łatwiej wsiąść do pojazdu i wysiąść z niego.

3. Trzymaj bagaż przed sobą. Z jednej strony będziesz miał go „na oku”, a z drugiej nie będzie przeszkadzał współpasażerom. Jeżeli siedzisz, a miejsce obok jest wolne – nie stawiaj na nim bagażu. Być może ktoś będzie chciał usiąść.

4. Nie słuchaj głośno muzyki.

5. Staraj się nie jeść i nie pić w pojazdach komunikacji miejskiej. Inni pasażerowie na pewno nie ucieszą się z plamy z ketchupu, kawy albo tłustego sosu z kebaba.

6. Pamiętaj, że palenie papierosów – w tym także e-papierosów - jest zakazane w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach.

Materiały zachęcające do empatycznego podróżowania będą dostępne od 4 do 21 października, m.in. w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na portalach chętnie odwiedzanych przez młodzież.

Nie tylko teoria

Zarząd Transportu Miejskiego od kilku lat nie tylko prowadzi podobne kampanie, ale także realizuje i nadzoruje projekty, mające uczynić komunikację miejską przyjazną dla wszystkich pasażerów.

W ciągu ostatnich lat wymieniono na niskopodłogowy znaczną część stołecznego taboru. Obecnie w Warszawie wszystkie pociągi metra i Szybkiej Kolei Miejskiej są niskopodłogowe. W godzinach porannego szczytu komunikacyjnego 95 proc. autobusów i 37 proc. tramwajów kursujących po mieście to pojazdy z niską podłogą. Dodatkowo w prawie wszystkich autobusach i wybranych tramwajach zamontowano pochylnie do wjazdu wózków inwalidzkich. Standardowym rozwiązaniem w autobusach jest także funkcja przyklęku, ułatwiająca wejście do pojazdu i wyjście z niego osobom mającym problemy z poruszaniem się lub podróżującym z dzieckiem w wózku.

Nie zapomniano o odpowiednim wyposażeniu taboru. W pojazdach zostały przygotowane miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. W każdym pojeździe oznaczono fotele, z których w pierwszej kolejności mogą korzystać osoby starsze i niepełnosprawne oraz podróżujące z dziećmi. Znacznym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych jest system zapowiedzi głosowych informujący o przystankach, kontrastowe oznakowanie poręczy i krawędzi podestów oraz przycisk STOP z napisami w alfabecie Braille’a.

Mężczyzna na wózku we wnętrzu warszawskiego autobusu.
Transport warszawski jest coraz bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnością, fot. Robert Cegiełka

Wraz z zakupem nowego taboru i wprowadzeniem rozwiązań ułatwiających osobom starszym i niepełnosprawnym oraz z dziećmi w wózkach korzystanie z komunikacji miejskiej, modernizowana jest infrastruktura przystankowa. Obecnie już na 174 przystankach wysokość krawędzi peronu została dostosowana do wysokości taboru niskopodłogowego. Na przystankach montowane są płytki antypoślizgowe oraz żółte pasy z wypustkami, ułatwiające bezpieczne poruszanie się osobom niedowidzącym i niewidomym. System zapowiedzi głosowych jest dostępny na wybranych przystankach komunikacji naziemnej oraz na wszystkich stacjach metra. Dodatkowo – w ramach dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych pierwszej linii metra – na stacjach Ursynów i Racławicka zainstalowano dodatkowe windy. Są one także planowane na stacjach Służew i Imielin.

Aktywni od lat

„Empatia. Zobacz człowieka” nie jest pierwszą taką kampanią Zarządu Transportu Miejskiego. W poprzednich latach – w ramach kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” – zachęcaliśmy do ustępowania miejsca osobom starszym i niepełnosprawnym oraz kobietom spodziewającym się dziecka.

W zeszłym roku pasażerowie zapewne zetknęli się w pojazdach komunikacji miejskiej z plakatami kampanii „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”. Przez trzy tygodnie zwracaliśmy uwagę, że stojąc przy drzwiach blokujemy swobodne wejście do pojazdu i wyjście z niego, a słuchając głośno muzyki możemy przeszkadzać współpasażerom. Tradycyjnie już nie zabrakło przekazu zachęcającego do ustępowania miejsca osobom potrzebującym.

Plakat kampanii
Plakat kampanii "Empatia. Zobacz człowieka"

Partnerami kampanii „Empatia. Zobacz człowieka” są: fundacja „MaMa”, portale www.niepelnosprawni.pl oraz www.kampaniespoleczne.pl. Patronat medialny nad kampanią objęło Radio dla Ciebie.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas