Ministerialna nowelizacja świadczeń rodzinnych
Projekt nowelizacji przygotowany przez Departament
Świadczeń Rodzinnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
dostępny jest na stronach internetowych resortu od początku lipca
2006 r. Proponowana ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych oraz ustawy o podatku rolnym nie przytłacza ilością
zmian. Nie będzie też miała znaczącego wpływu na kształt systemu
pomocy z powodu swojego doprecyzowującego i porządkującego
charakteru.
Projekt nie budzi dużych emocji. Jest odpowiedzią na problemy w
interpretacji przepisów ustawy z 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych, zgłaszane głównie przez instytucje
obsługujące świadczeniobiorców (urzędy gmin i ośrodki pomocy
społecznej). Ministerstwo nie zamieszcza informacji, kiedy planuje
zakończyć prace nad projektem i skierować go dalej. Wszystko to
tworzy wrażenie, że projekt nie znajduje się wśród legislacyjnych
priorytetów rządu. Jednak ze względu na sygnały świadczące o
zamiarach wprowadzenia poważniejszych koncepcyjnych zmian w
systemie wsparcia rodziny, takich jak reaktywacja Funduszu
Alimentacyjnego (pisaliśmy o tym w informacji „GP: Fundusz
Alimentacyjny – gotowy projekt”), dla pełnego obrazu, warto mieć na
uwadze również propozycje ministerstwa.
Zmiany w definicjach
Artykuł 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych zbiera definicje
potrzebne do prawidłowego rozumienia całej ustawy. Nowelizacja
proponuje w tym miejscu 5 zmian. M. in. rozważana jest nowa
definicja rodziny. Definicja ta wskazuje jakie osoby należy liczyć
do składu rodziny przy ustalaniu dochodu uprawniającego do
świadczeń. Proponuje się wyraźne wyłączenie ze składu
rodziny:
- dzieci, które zawarły i pozostają w związku małżeńskim,
oraz
- dzieci pełnoletnie posiadające własne dzieci.
Poszerza się również definicję szkoły wyższej dodając:
- kolegia nauczycielskie,
- nauczycielskie kolegia języków obcych,
- kolegia pracowników służb społecznych.
Nieuprawnieni do zasiłku – złagodzenie przepisów
Artykuł 7 ustawy wylicza przypadki, w których nie zostanie
przyznany zasiłek rodzinny. Jego dzisiejsze brzmienie komplikuje
przyznanie pomocy kiedy niepełnoletnie dziecko urodzi własne
dziecko. Wg ustawy zasiłek nie przysługuje jeśli: dziecko lub osoba
ucząca się jest uprawniona do zasiłku rodzinnego na własne dziecko
(art. 7 pkt 4). Projektodawca proponuje dookreślenie, że chodzi tu
tylko o pełnoletnie dziecko uprawnione do zasiłku na własne
dziecko.
Zmiana powoduje, że w przypadku gdy niepełnoletnie dziecko, na
które pobierane są świadczenia rodzinne urodziło dziecko rodzina
nie utraci prawa do tych świadczeń. Urodzenie przez niepełnoletnie
dziecko własnego dziecka de facto powoduje, że rodzina ponosi
zwiększone wydatki i nie jest zasadne w tej sytuacji pozbawianie
jej prawa do świadczeń rodzinnych.
(fragment uzasadnienia)
3 miesiące na wyprawkę
Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego służy częściowemu
pokryciu wydatków związanych z rozpoczęciem w szkole nowego roku
szkolnego. Ponieważ okresy zasiłkowe, w których wypłacane są
świadczenia rodzinne, trwają od 1 września, co zbiega się z
inauguracją roku szkolnego, pomoc w tej formie najczęściej
wypłacana jest właśnie w pierwszym miesiącu okresu. Jednak nie
wszyscy świadczeniobiorcy uzyskują uprawnienia właśnie we wrześniu.
Nie ma pewności co do tego, czy wsparcie może zostać wypłacone po
upływie kilku miesięcy, np. rodzicom zaczynającym pobierać
świadczenia w listopadzie. Aby rozwiać wątpliwości projektodawcy
proponują 3-miesięczny termin (od dnia rozpoczęcia roku szkolnego),
w którym można wnioskować o omawiany tu dodatek. W ten sposób pomoc
będzie miała realny związek z rozpoczęciem nauki, a jednocześnie
rodziny, którym z różnych powodów, nie uda się uzyskać uprawnień we
wrześniu, będą miały szansę otrzymać wsparcie w kolejnych
miesiącach.
Jednorazowa zapomoga – jeszcze szerszy krąg
uprawnionych
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się żywego dziecka, jest
jedną z dwóch form pomocy z ustawy o świadczeniach rodzinnych, przy
której nieistotne są dochody rodziny (drugą taką formą jest zasiłek
pielęgnacyjny). W nowelizacji proponuje się poszerzenie kręgu
uprawnionych do jednorazowej zapomogi o opiekunów faktycznych
dzieci. Opiekun faktyczny w rozumieniu ustawy to osoba faktycznie
opiekująca się dzieckiem, jeżeli wystąpiła z wnioskiem do sądu
rodzinnego o przysposobienie dziecka. Opiekun faktyczny miałaby na
złożenie wniosku o zapomogę 12 miesięcy (od dnia narodzin dziecka).
Rodzice i opiekunowie prawni muszą to zrobić wg obowiązującego
stanu prawego w terminie 3 miesięcy. Trudno przewidzieć czy zmiana
dotycząca jednorazowej zapomogi pozostanie w projekcie, w wersji
która trafi do Sejmu, skoro rząd zapowiada całkowitą rezygnację z
tej formy pomocy.
Terminy – początek okresu
Początek okresu zasiłkowego związany jest ze stresem
świadczeniobiorców oraz urzędników obsługujący w gminach system
świadczeń rodzinnych. Urzędy i ośrodki pomocy muszą wtedy radzić
sobie ze znacznie większą niż w innych miesiącach ilością klientów
i składanych wniosków. Przewidując to ustawodawca ustalił
specjalne, dłuższe terminy, mające ułatwić rozpatrywanie dużej
ilości spraw w sierpniu i wrześniu. Jednak przyjęte regulacje
okazały się niedoskonałe. W obecnym brzmieniu przepis określa
zależność miedzy terminem złożenia wniosku przez świadczeniobiorcę,
a terminem wypłaty świadczeń. I tak, jeśli składamy wniosek o pomoc
na nowy okres zasiłkowym do dnia 31 lipca, to otrzymamy pieniądze
(za pierwszy miesiąc nowego okresu) najpóźniej do 30 września.
Składając wniosek w terminie od 1 sierpnia do końca września pomoc
otrzymujemy najpóźniej 31 października. Przepisy mówią o składaniu
wniosku i wypłacie pomocy. Nie wspominają o tym ile czasu oczekuje
się na decyzję. Dlatego zastosowanie mają regulacje kodeksu
postępowania administracyjnego, nakładające na urzędników obowiązek
wydania decyzji w ciągu miesiąca. Wnioski składane pod koniec lipca
powinny być więc rozpatrywane jeszcze w sierpniu lub też
wnioskodawca powinien zostać poinformowany, że decyzja podjęta
będzie później (informacja powinna też zawierać wyjaśnienie
przyczyny zwłoki). Taki stan prawny spowodował spore zamieszanie w
2005 r., np. kiedy urzędnicy zorientowali się, że podejmują decyzje
w sierpniu, na podstawie przepisów zaczynających obowiązywać... od
1 września (tego dnia wchodziła w życie nowelizacja ustawy). Choć w
2006 r. roku sytuacja nie była już tak problematyczna, to jednak
zapisy mające w teorii dawać urzędnikom więcej czasu na początku
okresu zasiłkowego, nie zadziałały tak jak zaplanowano. Projekt
zmiany ustawy poprawia artykuł 26, dodając w ust. 3 i 4, brakujące
określenie: „ustalenie prawa do świadczeń”. W założeniu
projektodawcy, terminy wypłat nie powinny ulec zmianie, za to
zostaną bardziej zgrane z terminami „ustalenia prawa” czyli wydania
decyzji. Formalnie, realizujący świadczenia uzyskają bezpieczną
podstawę prawną do maksymalnego wydłużenia procesu podejmowania
decyzji. Należy zaufać, że nie będą tego uprawnienia nadużywać, ze
szkodą dla świadczeniobiorców.
Decyzje na korzyść
Dzięki nowelizacji artykułu 32 ust. 1 zmiany decyzji na korzyść
świadczeniobiorców nie będą wymagały ich zgody. Taka propozycja
sprowokowana została sytuacją z tego roku, związaną z weryfikacją
wielkości pomocy i zmianą kwoty zasiłku pielęgnacyjnego. Zasiłki
pielęgnacyjne mogą być przyznawane na czas dłuższy niż standardowe
12 miesięcy okresu zasiłkowego. Istotny jest tu termin ważności
orzeczenia o niepełnosprawności na podstawie, którego zostało
przyznane świadczenie. Osoby pobierające zasiłek pielęgnacyjny nie
zgłaszają się więc każdego września do urzędów, aby „odnowić” swoje
uprawnienia do pomocy (jak w przypadku osób pobierających zasiłki
rodzinne). W decyzji o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego wpisana
jest jego wysokość. Kiedy po przeprowadzonej weryfikacji kwota
zasiłku rośnie (tak jak we wrześniu tego roku) wypłata wsparcia w
nowej wysokości wymaga zmiany decyzji. W obecnym brzmieniu ustawy,
zmiana decyzji w sprawie świadczeń rodzinnych, jeśli nie jest
spowodowana zmianą sytuacji dochodowej lub rodzinnej, wymaga zgody
osoby zainteresowanej. To oznaczało konieczność zaproszenia do
urzędu niepełnosprawnych i osoby starsze (również te, mające
trudności w poruszaniu się) właściwie tylko po to, żeby oznajmić
im, że pod koniec września otrzymają kilka złotych zasiłku więcej.
Urzędnicy zdawali sobie sprawę, że nie jest to dobre rozwiązanie.
Zmiana w ustawie ma pozwolić na podejmowanie w takich sytuacjach
decyzji, bez konieczności angażowania w to osoby uzyskującej
pomoc.
Szybszy GUS
Nowelizacja mobilizuje Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do
ogłoszenia w połowie roku (do 31 sierpnia) wysokości przeciętnego
dochodu z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z 1 hektara
przeliczeniowego. Wskaźnik taki potrzebny jest przy ustaleniu
uprawnień do świadczeń rodzinnych osób utrzymujących się z pracy na
roli. Do tej pory GUS mógł pracować nad uzyskaniem danych przez 10
miesięcy (do 30 października), co znacznie utrudniało wypłatę
pomocy rodzinom rolniczym. W wyniku interwencji resortu pracy, aby
uniknąć bardzo trudnej sytuacji w 2006 r., komunikat o tym jak
dochodowe były gospodarstwa w 2005 r., opublikowany został
wyjątkowo 21 września. Po wejściu w życie nowelizacji takie
specjalne działania nie byłyby już potrzebne, obsługujący system
urzędnicy dysponowaliby informacją na czas, a ubiegający się o
świadczenia rolnicy nie czekaliby na decyzje dłużej niż inni
świadczeniobiorcy.
Więcej o proponowanych zmianach:
www.mpips.gov.pl
Informacja pochodzi z portalu www.ngo.pl
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz