Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zniknie 3/4 kart parkingowych

21.06.2013
Autor: Tomasz Przybyszewski
Źródło: inf. własna

30 listopada 2014 r. stracą ważność funkcjonujące obecnie karty parkingowe. Nowe wydawane będą na maksymalnie 5 lat, zwalniać będą z opłat za dojazd do większości budynków, a nieuprawnione korzystanie z nich grozić będzie karą nawet 2 tys. zł grzywny. Na posiedzeniu sejmowej podkomisji nadzwyczajnej 20 czerwca 2013 r. przedstawiono finalną wersję projektu zmian przepisów o karcie parkingowej.

Przede wszystkim karta nie będzie już przysługiwać osobom z lekkim stopniem niepełnosprawności, a także nie wszystkim osobom z wyższymi stopniami. Zgodnie z nowymi regulacjami, kartę parkingową będą mogły otrzymać tylko osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz dzieci z niepełnosprawnością. We wszystkich przypadkach uprawnieni będą tylko ci, którzy mają znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. W przypadku osób ze stopniem umiarkowanym kartę parkingową otrzymać będą mogły jedynie osoby z niepełnosprawnością ruchową (symbol 05-R), neurologiczną (10-N) lub narządu wzroku (04-O).


Przeczytaj nasz poradnik - kto i jak może uzyskać nową kartę parkingową!


Karta przysługiwać też będzie placówkom, zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, jednak będzie ona „przywiązana” do konkretnego pojazdu.

Samochód parkujący na kopercie.
Będzie łatwiej o "koperty", ale trudniej o kartę parkingową, fot. T. Przybyszewski

Karty wydawane będą na czas ważności orzeczenia, jednak na okres nie dłuższy niż 5 lat. Powstanie centralna ewidencja kart parkingowych, w której zapisane będą m.in. numer karty, jej data ważności, dane właściciela karty (osoby lub placówki).

Nagana wykluczona

W kodeksie wykroczeń pojawi się kara grzywny do 2 tys. zł za nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową.

- Przypomnę, że nowo wprowadzone w marcu tego roku brytyjskie prawo przewiduje w tym zakresie karę tysiąca funtów [ok. 5070 zł – przyp. red.] – mówił przewodniczący podkomisji poseł Sławomir Piechota.

Głos w tej sprawie zabrał Mariusz Wasiak z Biura Prewencji Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Zauważył, że wprowadzanie nowej kary grzywny nie jest konieczne, ponieważ za nieuprawnione korzystanie z „koperty” można karać na podstawie już istniejącego przepisu, który mówi o niestosowaniu się do znaków drogowych.

- Tam jest przewidziana kara grzywny do 5 tys. zł – podkreślił. – Właściwie za każdym razem będziemy mieli do czynienia z niestosowaniem się do znaku i jednocześnie mamy artykuł nowy, tutaj proponowany, który będzie mówił o nieuprawnionym posługiwaniu się kartą. „Z automatu” będziemy więc mieli zawsze sytuację zbiegu przepisów, więc sąd i tak będzie miał do dyspozycji karę grzywny do 5 tys. zł. Nie będę się upierał, żeby tego przepisu nie dodawać, aczkolwiek dzisiejsze przepisy w wystarczający sposób to zabezpieczają.

Zdaniem posła Piechoty pytani o tę kwestię eksperci byli zdania, że potrzebna jest jednak odrębna kara za posługiwanie się w sposób nieuprawniony kartą parkingową. Choćby dlatego, że wskazany przez przedstawiciela policji przepis o grzywnie do 5 tys. zł umożliwia też zastosowanie jedynie kary nagany. Proponowana w nowych przepisach kara do 2 tys. zł wyklucza zastosowanie nagany w przypadku nieuprawnionego parkowania na „kopercie”.

„Podwózka” za darmo

Projekt ustawy wskazuje też, że na parkingach, na których parkować może więcej niż 5 samochodów, będą musiały znaleźć się „koperty”. Ich liczba zależeć ma od ogólnej liczby stanowisk. Przy liczbie miejsc od 6 do 15 powstać musi co najmniej jedna „koperta”. Co najmniej dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością powinno być wówczas, gdy liczba miejsc parkingowych wynosi 16-40. Gdy tych miejsc jest od 41 do 100, na parkingu powinny być co najmniej trzy „koperty”. Jeśli miejsc jest więcej niż 100, miejsc dla osób z kartą parkingową powinno być nie mniej niż 3 proc.

Posiadacz karty parkingowej będzie zwolniony z opłat związanych z korzystaniem z drogi publicznej lub wewnętrznej, które służą do dojazdu do obiektów użyteczności publicznej – m.in. urzędów, sądów, kościołów, szkół, instytucji kultury, szpitali, dworców, biur, a także obiektów handlowych czy gastronomicznych. Nie oznacza to jednak zwolnienia z opłat za parkowanie. Chodzi więc bardziej o „podwiezienie” posiadacza karty parkingowej.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2014 r. Zgodnie z nimi, wydane do tej pory karty parkingowe zachowają ważność do 30 listopada 2014 r. i do tego dnia należy je wymienić na nowe. Osoby z orzeczonym przez powiatowy zespół znacznym stopniem niepełnosprawności ruchowej (05-R), neurologicznej (10-N) lub narządu wzroku (04-O) otrzymają nową kartę automatycznie w oparciu o to orzeczenie (o ile zawiera wskazanie do jej posiadania). Według pierwotnych założeń, planowane zmiany miały wejść w życie jeszcze w tym roku, a karty miały stracić ważność 31 marca 2014 r. Prace nad projektem ustawy przeciągnęły się jednak.

- Od początku uważam, że nie pośpiech jest najważniejszy w tej sprawie, tylko jak najdokładniejsze uregulowanie tworzące rzeczywiście system, o którym marzymy, czyli uprawnienia dla osób naprawdę tego potrzebujących, a jednocześnie mechanizm, który pozwala kontrolować, czy ktoś tych uprawnień nie nadużywa, i karanie tych, którzy nie stosują się do tych zasad – powiedział nam poseł Piechota.

Zniknie 3/4 kart parkingowych

Szacuje się, że do tej pory w całym kraju wydano 650 tys. kart parkingowych, lecz ok. 40 proc. z nich może być nieważnych. Tymczasem najprawdopodobniej wciąż są używane. Podczas posiedzenia podkomisji padł przykład z Wielkopolski. W Poznaniu i powiecie poznańskim wydano ok. 30 tys. kart parkingowych. Okazuje się, że 18 tys. z nich jest ważnych, natomiast 10 tys. tę ważność straciło. Nie wróciły do organu je wydającego i prawdopodobnie wciąż są w obiegu.

- Wobec wyników weryfikacji, dokonanej przez powiat i miasto Poznań, spodziewam się, że tak naprawdę, zwłaszcza w kontekście zawężenia przepisami grupy osób, które będą mogły z kart korzystać, zostanie ich użytkowników nie więcej niż 1/3, a może nawet 1/4 – podkreślił w rozmowie z nami poseł Marek Plura.

Projekt ustawy wymaga jeszcze uzupełnień, dlatego 12 lipca odbędzie się kolejne posiedzenie podkomisji, na której ostateczna wersja projektu ustawy ma zostać przyjęta i skierowana do dalszych prac w parlamencie.


Czy jeśli przepisy wejdą w życie w proponowanej formie, będziesz mieć możliwość posiadania karty parkingowej? Napisz nam o tym w komentarzu pod artykułem.

Komentarz

  • Sprzeciw takiej władzy!
    Wiesław
    09.06.2014, 12:29
    Pazerność, bezczelność niektórych decydentów ekipy rządzącej przekracza wszelkie dopuszczalne normy w świetle ich działań, zachowań czy wypowiedzi. Jako obywatel mam poważne obawy, co do stanu ich zdrowia i umysłu. W świetle obowiązującego prawa, kandydaci na zwykłe stanowiska pracy muszą przejść liczne badania wstępne, okresowe czy specjalistyczne, zaliczyć i potwierdzić prawnie, bo inaczej nie zostaną zatrudnieni. Wygląda na to, że nie wszyscy są równi wobec Konstytucji RP, Prawa Pracy i PIP-u. Póki, co, w Polsce są równi i równiejsi. Kandydaci na decydentów i obecni decydenci nie muszą ich mieć by się załapać na ciepłą posadkę, przywileje, bezkarność i igranie na ludzkim nieszczęściu w świetle tego typu informacji. Jako wyborcy, obywatele, podatnicy, i płatnicy musimy mieć również pewność i gwarancję potwierdzoną urzędowo, co do stanu ich zdrowia i przydatność zawodową. W końcu chodzi tu o nasze bezpieczeństwo.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas