Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

MEiN pracuje nad lepszą formułą wsparcia uczniów z niepełnosprawnością

11.02.2021
Autor: inf. prasowa, fot. pixabay.com
ręka dziecka trzyma kredkę i rysuje obok stoi słoik z kredkami

Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad nową, lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia  – szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Przyświeca nam idea, aby każde dziecko miało zagwarantowaną pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną dostosowaną do jego potrzeb. Wśród naszych propozycji ważną rolę odgrywają poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki specjalne. Nie ma planów ich likwidacji – podaje MEiN w komunikacie prasowym, który przytaczamy w całości. 

Trzy cele

  1. stworzenie międzyresortowego systemu działań na rzecz dzieci, uczniów i rodziny,
  2. zagwarantowanie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów na terenie szkoły, placówki,
  3. poprawienie jakości kształcenia wszystkich uczniów, w tym z niepełnosprawnościami.

Co robimy? 

Już czwarty rok pracujemy z najlepszymi ekspertami i praktykami, z kraju i z zagranicy nad zbudowaniem międzyresortowego systemu wsparcia dziecka, ucznia i rodziny. Dążymy do przygotowania takich rozwiązań, dzięki którym rodzina otrzyma pomoc – od momentu stwierdzenia wad rozwojowych dziecka w okresie płodowym, po wsparcie w szkole, aż do wejścia w życie dorosłe i na rynek pracy. 

Centra Dziecka i Rodziny 

Co chcemy zrobić? Chcemy przygotować system wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziców. W każdym powiecie powstaną międzyresortowe instytucje – Centra Dziecka i Rodziny (CDR). Głównym zadaniem Centrów będzie zdiagnozowanie potrzeb dziecka, przygotowanie dla niego i jego rodziny wsparcia. 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna   

Każde dziecko, uczeń musi mieć zagwarantowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły i placówki, która będzie dostosowana do jego potrzeb. Specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej muszą być obecni w polskich szkołach. 

Obecny system nie jest doskonały, wymaga korekty. Pracujemy nad standardami zatrudniania w placówkach oświatowych psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy. Szkoły i placówki muszą mieć również zapewnione środki na finansowanie zatrudniania specjalistów. Obecnie trwają prace nad szczegółowym wyliczeniem kosztów różnych wariantów ich zatrudnienia.

Co ze szkołami specjalnymi? 

W przestrzeni publicznej pojawiły się nieprawdziwe informacje dotyczące szkół specjalnych. Dementujemy. Nie planujemy likwidacji tych placówek. Są one ważnym elementem systemu oświaty. Pracuje w nich wyspecjalizowana kadra, której wiedza, umiejętności i doświadczenie są istotne we wsparciu szkół ogólnodostępnych. Chcemy wykorzystać potencjał specjalistów z tych placówek w szkołach.

We wrześniu 2021 r. ruszy pilotaż Specjalistycznych Centrów Edukacji Włączającej jako instytucji powstałych przy szkołach i placówkach specjalnych.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Lekcje indywidualne, koszt utrzymania pomieszczenia
    Agata
    17.02.2021, 13:32
    W przypodku zajec indywidualnych w domu państwo powinno przekazać pieniądze na ogrzewanie pomieszczeń , które udostępniamy nauczycielom.Szkoly otrzymują subwencje ,a my nie otrzymujemy ani grosza.Dobra strona pandemii jest to, ze płacimy mniejsze rachunki za prąd i ogrzewanie bo nie musimy gościć nauczycieli.Zailek pielęgnacyjny nie starcza na prowadzenie zajęć w domu.Uważam, ze państwo powinno przekazać nam pieniądze na utrzymanie pomieszczeń,które udostępniamy dla potrzeb edukacyjnych bo naszym niepełnosprawnym dzieciom brakuje później na leki i chleb.
    odpowiedz na komentarz
  • Nowe rozwiązania wobec obecnych
    Aneta
    12.02.2021, 19:09
    1. Co stanie się z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi? Czy znikną, na rzecz nowych Centrów Dziecka i Rodziny? Jaka będzie ich rola w systemie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziców? 2. 10 lat temu główną rolą szkoły była NAUKA. Obecnie szkoły są przeciążone wyzwaniami dydaktycznymi i wychowawczymi (dysleksje, sprawy wychowawcze, orzeczenia) oraz pomocą PP dla każdego ucznia, jakie nowe obowiązki są planowane dla szkół? 2. Czy to prawda, że nastąpi ograniczenie ilości orzeczeń dla dzieci ze spektrum autystycznym? 3. Czy planowane jest zmniejszenie subwencji dla dzieci autystycznych? W przypadku zmniejszenia subwencji, można by było na przykład ustawowo zwolnić z ZUS pracowników typu "nauczyciel wspomagający" - to pomogłoby w kontynuowaniu obecnego standardu opieki.
    odpowiedz na komentarz
  • za mało lekcji indywidualnych
    xxx
    11.02.2021, 19:31
    Za mało godzin w toku nauki indywidualnej w domu. Ilość godzin nauki w nauczaniu domowym powinna być zrównana z ilością godzin odbywających się w szkole.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas