Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Centralny rejestr sprawdzi karty parkingowe

04.04.2013
Autor: Beata Rędziak
Źródło: inf. własna

Nad stworzeniem centralnego rejestru ewidencji kart parkingowych oraz kwestią kar za parkowanie na kopertach przez osoby do tego nieuprawnione dyskutowano na kolejnym posiedzeniu sejmowej Komisji Nadzwyczajnej, która pracuje nad zmianą Prawa o ruchu drogowym w zakresie wydawania kart parkingowych.

Wprowadzenie centralnej ewidencji kart parkingowych, która byłaby częścią istniejącego już centralnego rejestru kierowców i pojazdów (CEPiK), pozwoliłoby na szybkie sprawdzenie przez policję czy straż miejską uprawnień posiadacza karty.

– Nie będzie to oddzielny byt, ale ewidencja będzie częścią istniejącego już rejestru kierowców i pojazdów. Chodzi przede wszystkim o możliwość sprawdzenia po numerze karty, czy jest ona wystawiona na osobę żyjącą czy na zmarłą. Oczekujemy też, że będzie komunikacja pomiędzy systemem PESEL online. Okresowo będzie się czyścić ewidencję z kart osób już zmarłych – uzasadniał Krzysztof Pater, były minister polityki społecznej.

Jak podkreślił, ewidencja będzie zawierać tylko numer karty, oznaczenie powiatu, imię i nazwisko, PESEL, a w przypadku kart dla organizacji – także numer rejestracyjny pojazdu.
Wcześniej do tego projektu zastrzeżenia zgłaszał szef GIODO. I tym razem przedstawiciel tego urzędu podkreślił, że generalny inspektor rozumie problem, ale konieczne jest zachowanie ostrożności.

– Nie negujemy potrzeby powstania ewidencji, ale nie rozumiemy, dlaczego ma ona być odrębnym bytem, a nie może być połączona z istniejącym już systemem. Wydaje się, że można wykorzystać instrumenty już istniejące – mówił Adam Furmańczuk z GIODO.

Roman Kusyk z Departamentu Ewidencji Państwowych MSW wyjaśnił, że powodem stworzenia centralnej ewidencji kart parkingowych jest inny rodzaj gromadzonych tam danych niż w CEPiK.

– Chodzi o uprawnionych posiadaczy kart, którzy nie są kierowcami, oraz o placówki i organizacje, na które taka karta może być wystawiona – powiedział Kusyk. – Centralna ewidencja byłaby częścią CEPiK, obsługiwaną przez ten sam system informatyczny – dodał.

System i kary

Przedstawicielka starostwa w Poznaniu zwróciła uwagę na to, że bardzo ważnym narzędziem do sprawdzania ważności kart parkingowych jest Elektroniczny Krajowy System Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności (EKSMOON), na którym pracują Zespoły ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

– Nie widzę żadnych przeszkód, by drukować karty parkingowe w oparciu o ten system – podkreśliła.

Przychylił się do tego Krzysztof Kosiński z Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, zaznaczając, że być może byłoby konieczne dodanie do niego nowej funkcjonalności. Poseł Marek Plura, podkreślił, że konieczność stworzenia ewidencji jest zasadna, natomiast miejsce jej ulokowania jest sprawą wtórną.

Uszczelnieniu systemu wydawania kart parkingowych ma służyć także zaostrzenie kar dla osób nieuprawnionych, które korzystają z kopert. Ustawodawca przewiduje karę w wysokości nawet do 5 tys. zł. Obecnie wynosi ona 500 zł oraz wiąże się z możliwością wymierzenia 5 punktów karnych.

– Pytanie zasadnicze jest, czy zostawić tę maksymalną stawkę 5 tys. zł ze świadomością, że w skali grzywny, które w Polsce obowiązują, ten górny próg byłby bardzo wysoki, czy też określić pewien limit kwotowy - pytał Pater.

Mariusz Wasiak z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji zwrócił uwagę, że dziś mamy już narzędzia do tego, by wystawić mandat w górnej granicy.

– Obecne przepisy za niestosowanie się do znaku przewidują m.in. karę grzywny lub nagany, czyli od 20 zł do 5 tys. zł, ewentualnie karę łagodną, czyli nagany. A nieuprawnione parkowanie na kopercie jest konkretnym wykroczeniem drogowym. Jeśli funkcjonariusz z różnych względów nie zastosuje mandatu, to sprawa idzie do sądu i kara grzywny wynosi do 5 tys.  Jeśli zaś sprawca jednym czynem dopuściłby się kilku wykroczeń, mielibyśmy do czynienia z ich zbiegiem, mandat może być wtedy wymierzony w wysokości nawet do 1 tys. zł - mówił Wasiak. Chodziłoby tutaj np. o posługiwanie się kartą osoby zmarłej i wykorzystywanie karty do własnych celów, a nie do przewożenia osoby z niepełnosprawnością.

Poseł Sławomir Piechota zwrócił uwagę, że w innych krajach europejskich wraca się do lokalnych zasad wydawania kart w związku z nadużyciami Europejskiej Karty Parkingowej.

– Nie jesteśmy więc osamotnieni w naszych działaniach i tym bardziej musimy wypracować własny system – skwitował poseł.

Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 18 kwietnia i poświęcone będzie kwestii informatycznego zabezpieczenia kart parkingowych, by wykluczyć możliwości ich podrabiania.

Komentarz

  • Data
    Obywatel
    19.01.2020, 16:49
    Jak sprawdzić datę karty skoro kierowca tak wkłada, że nie widać daty. Istnieje podejrzenie, że data wygasła.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas