Uczniowie z niepełnosprawnościami wykluczeni w pandemii z systemu edukacji. Interwencja RPO
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwraca uwagę w piśmie do Ministerstwa Edukacji i Nauki na szczególnie trudną sytuację w pandemii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z niepełnosprawnościami.
Chodzi szczególnie o uczniów na co dzień korzystających z pomocy logopedów, nauczycieli wspomagających i fizjoterapeutów. RPO zwraca uwagę na to, że kształcenie w trybie zdalnym uniemożliwia lub bardzo ogranicza korzystanie ze wsparcia nauczycieli-specjalistów.
Brak zajęć rewalidacyjnych
Dużym problemem jest także brak zajęć rewalidacyjnych, w tym usprawniających. Najczęściej to placówki posiadają odpowiedni do tego sprzęt i pomoce dydaktyczne, dlatego zdalna rewalidacja jest bardzo utrudniona, a często niemożliwa.
Z listów wpływających do RPO wynika, że rozwiązania w czasie pandemii nie zabezpieczyły w wystarczającym stopniu realizacji potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Rzecznik mówi wręcz o wykluczeniu z systemu edukacji części z nich.
„Obecnie znaczna część zajęć jest prowadzona w formie on-line, jednak z uwagi na ograniczenia w dostępie do internetu zajęcia są ograniczone do transmisji dźwięku, co znacznie utrudnia interakcję z nauczycielem i skupienie na prezentowanych treściach. Istnieje również szereg niepełnosprawności, które uniemożliwiają naukę w formie zdalnej, za pomocą urządzeń elektronicznych. Nie wszyscy uczniowie porozumiewają się też w sposób foniczny, co dodatkowo utrudnia porozumiewanie się na odległość” – czytamy na stronie RPO.
Pomoc psychologiczna
Rzecznik podkreśla także wagę starań resortu edukacji jak np. dostosowanie strony www.epodreczniki.pl m.in. z materiałami dla uczniów ze szczególnymi potrzebami.
RPO zwraca także uwagę na to, że uczniowie zostali odcięci od pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tak bardzo potrzebnej w okresie izolacji wynikającej z pandemii.
Rzecznik pyta, czy MEiN analizowało te sytuacje, oraz jakie rozwiązania zostały wprowadzone, aby im przeciwdziałać. Pyta także o aktualną sytuację związaną z realizacją zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i o potrzebie nauczania indywidualnego.
Pełna treść pisma RPO na stronie internetowej.
Komentarze
-
1000 plus dla niepełnosprawnych dzieci
10.02.2021, 14:08Moje dziecko od lat pobiera naukę w domu (nauczanie indywidualne).Ponosze ogromne koszty związane z ogrzewaniem pomieszczenia służącego do nauki,papier toaletowy mydło,prąd.Kazda szkola otrzymuje pieniądze od państwa na ogrzewanie ,prąd i środki czystości.Rodzice dzieci,które przebywają w szkole nie ponoszą tych kosztów.My za naukę w domu,przyjmowanie nauczycieli nie otrzymujemy żadnych pieniędzy.Proponuje by każde niepełnosprawne dziecko,pobierajace nauke w domu otrzymało dodatkowe 500 plus na zapewnienie odpowiednich warunków do nauki.odpowiedz na komentarz -
Szkoła,zajecia
09.02.2021, 16:01Nie ma żadnych zajęć brat znaczny stopień niepełnosprawności a pani ze szkoły wyślę na maila kolorowankę,i wierszyk do przeczytania i koniec nauki.....odpowiedz na komentarz -
My rodzice dzieci niepełnosprawnych,ktore przed pandemia pobieraly naukę w domach,goszczac nauczycieli,ponosilismy ogromne koszty na ogrzanie i utrzymanie naszych mieszkań dla potrzeb edukacyjnych.Nikt nam nie zwraca ponoszonych kosztow(prąd ,woda).Dzieci niepełnosprawne nie otrzymują dodatkowych pieniędzy na goszczenie nauczycieli w domu.Uwazam ,ze czas pandemi jest dla nas korzystny bo nie musimy przyjmować nauczycieli w naszych domach i wydawać pieniądze na ogrzewanie i prąd.Dzieci niepełnosprawne nie dostają pieniędzy na edukację w domu a zdrowe uczą się za darmo w szkole.odpowiedz na komentarz
Dodaj komentarz