Dobroczyńcy Roku 2005
30 maja 2006 w Filharmonii Narodowej odbyła się Gala Finałowa Konkursu o tytuł "Dobroczyńca Roku 2005", organizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. W trakcie uroczystości nagrodzone zostały firmy, które w ubiegłym roku realizowały wartościowe programy społeczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz własne strategie społecznego zaangażowania.
Laureaci Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku 2005”:
W kategorii „Współpraca firmy z organizacją
pozarządową”
(w kategorii tej firmy nominowane mogły być wyłącznie przez
organizacje pozarządowe, z którymi współpracowały w ubiegłym
roku.)
CHMIELNIK ZDRÓJ SA nominowany przez Towarzystwo Przeciwdziałania Uzależnieniom „Trzeźwa Gmina”, za realizację programu „Sami Sobie”, którego adresatami były osoby wychodzące z alkoholizmu, długotrwale bezrobotne i ich rodziny.
WHIRLPOOL SP. z o. o. nominowany przez Fundację Habitat for Humanity in Poland, za udział pracowników firmy w realizacji programu społecznego polegającego na budowie mieszkań dla osób ubogich oraz za regularne wsparcie finansowe Fundacji, a także podejmowanie na jej rzecz działań fundraisingowych.
BANK BPH SA (laureat głosowania internetowego) nominowany przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce za wsparcie finansowe projektu budowy Muzeum Historii Żydów Polskich oraz nominowany przez Stowarzyszenie „SOS Wioski Dziecięce w Polsce” za wsparcie powstania nowej Wioski Dziecięcej SOS w Karlinie dla dzieci osieroconych i ich rodzin zastępczych
W kategorii „Strategiczne programy społecznego
zaangażowania firmy”
(w kategorii tej firmy samodzielnie przedstawiały swoje
nominacje)
DANONE SP. z o. o., który w swojej strategii społecznego zaangażowania skupia się na walce z problemem niedożywienia dzieci w Polsce. Głównym elementem strategii jest program „Podziel się posiłkiem”, z którego w roku szkolnym 2004/2005 skorzystało prawie 800 000 dzieci.
ENERGIAPRO KONCERN ENERGETYCZNY SA realizujący program „Domy Pozytywnej Energii”, który ma na celu nauczyć dzieci z domów dziecka bezpiecznego użytkowania energii elektrycznej. Firma ogłosiła konkursy plastyczne, literackie i edukacyjne dla dzieci z domów dziecka, a zwycięskie placówki z województw opolskiego i dolnośląskiego nagrodziła łączną kwotą 500 tysięcy złotych.
KOMANDOR SA realizujący między innymi projekt „Pakiet Wrześniowy”, w ramach którego uczniowie zakładają i prowadzą własne firmy oraz program „Przedsiębiorczy nauczyciel – przedsiębiorczy gimnazjalista”, który przygotowuje nauczycieli do prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości.
W tegorocznej edycji Konkursu nadesłano 348 wniosków nominacyjnych spełniających wymogi formalne: 34 z kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy” i 314 z kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” – wnioski z tej kategorii zostały poddane ocenie 10 niezależnych ekspertów, którzy wyłonili 27 najlepszych wniosków na 21 firm.
Wyboru laureatów Konkursu w obu kategoriach dokonała Kapituła, w skład której weszli przedstawiciele środowiska biznesu, organizacji pozarządowych, darczyńców konkursu oraz mediów:
• Henryka Bochniarz – Prezydent Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
• Marek Goliszewski – Prezes Business Centre Club
• Iwona Jaworska – Prezes Zarządu Fundacji Bankowej im.
Leopolda Kronenberga
• Jerzy Koźmiński – Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji
Wolności
• Zbigniew Niemczycki – Wiceprezes Polskiej Rady Biznesu
• Tomasz Wróblewski – Redaktor Naczelny tygodnika
„Newsweek”.
Członkowie Kapituły Konkursu, podczas obrad w kwietniu 2006 roku, podjęli decyzję o wyborze laureatów. W kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” Kapituła kierowała się następującymi kryteriami:
- skala zaangażowania firmy w stosunku do posiadanych przez nią zasobów;
- łączenie różnych form pomocy (finansowej z usługową, finansowej z wolontariatem pracowniczym itd.);
- rezultaty i znaczenie społeczne udzielonej pomocy (czy proponowana pomoc przyczynia się do rozwiązywania problemów społecznych, czy ma ona wpływ na zmianę postaw, czy służy budowaniu kapitału społecznego itd.);
- jakość komunikacji między firmą a organizacją (czy komunikacja jest zorientowana na budowanie partnerstwa, jaka jest częstotliwość tej komunikacji, kto wyszedł z inicjatywą współpracy itd.);
- długofalowość współpracy firmy z organizacją;
- oryginalność i atrakcyjność programów społecznego zaangażowania firmy.
W kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy” kryteria były następujące:
- długofalowość podejmowanego działania społecznego;
- adekwatność podejmowanych działań i osiągniętych rezultatów do strategii społecznego zaangażowania firmy;
- rezultaty i znaczenie społeczne udzielonej pomocy (czy komunikacja jest zorientowana na budowanie partnerstwa, jaka jest częstotliwość tej komunikacji, kto wyszedł z inicjatywą współpracy itd.);
- skala zaangażowania firmy w stosunku do posiadanych przez nią zasobów;
- przejrzystość procedur zarządzania programem społecznym;
- oryginalność i atrakcyjność zaangażowania społecznego.
W tym roku po raz pierwszy dodatkowo jednego laureata w kategorii "Współpraca firmy z organizacją pozarządową" wybrali internauci na stronie internetowej www.dobroczyncaroku.pl. W głosowaniu, trwającym od 30 marca do 13 kwietnia 2006, internauci głosować mogli na 21 firm wyłonionych przez ekspertów. Oddanych zostało łącznie 1873 ważnych głosów.
Przebieg zarówno głównego postępowania konkursowego, jak i głosowania internetowego nadzorowała świadcząca usługi audytorskie i doradcze firma Ernst & Young.
Podanie do publicznej wiadomości wyników Konkursu nastąpiło podczas uroczystej Gali Konkursu, 30 maja 2006 w Filharmonii Narodowej. W Gali uczestniczyli przedstawiciele mediów, organizacji gospodarczych, korpusu dyplomatycznego, organizacji pozarządowych i innych zaproszonych gości. Zwycięzcy otrzymali statuetki oraz prawo do wykorzystywania logo konkursu w swoich kampaniach promocyjnych.
Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku”, organizowany od dziewięciu lat przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce, jest największym programem promującym dobroczynność i społeczne zaangażowanie firm w Polsce. Celem konkursu jest nagradzanie firm prowadzących spójną i strategiczną działalność społeczną, popularyzowanie skutecznych form współpracy organizacji społecznych z firmami, akcji i programów charytatywnych, wolontariatu i aktywności obywatelskiej społeczeństwa.
Darczyńcy IX edycji Konkursu: Polsko – Amerykańska Fundacja Wolności, Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga, Fundacja im. Stefana Batorego, Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe.
Organizacje wspierające: Business Centre Club, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Polska Rada Biznesu, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Ernst&Young.
Patroni medialni: AMS, Portal www.ngo.pl.
informacja pochodzi z portalu www.ngo.pl
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz