Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Tłumacze języka migowego na telefon

23.08.2005

Już niedługo niesłyszący Brytyjczycy będą mieli lepsze możliwości komunikowania się z urzędami i władzami samorządowymi. We wrześniu 2005 roku firma Significan't planuje wypuścić na rynek specjalistyczną centralę telefoniczną, która zapewni osobom niesłyszącym możliwość korzystania z usług tłumaczy języka migowego i tym samym ułatwi im załatwianie formalności w urzędach.

Pomysł utworzenia takiej centrali zrodził się w głowach przedstawicieli brytyjskiej firmy Significan't i szybko zyskał aprobatę rządu, a Biuro Zastępcy Premiera zgodziło się nawet na współfinansowanie projektu dotacją w wysokości 500 tysięcy funtów, która pokryje wydatki na infrastrukturę konieczną do uruchomienia centrali, jak również bieżące koszty jej funkcjonowania w pierwszym roku działalności.

Idea projektu opiera się na założeniu, że wprowadzenie do użytku centrali telefonicznej dla osób niesłyszących zlikwiduje bariery, które obecnie uniemożliwiają tym ludziom załatwienie nawet najprostszych spraw w urzędach, jak choćby złożenie wniosku o kartę parkingową, czy wniesienie skargi na zbyt późny wywóz nieczystości. Niesłyszący interesanci będą mogli skorzystać z usług centrali w urzędach, dzwoniąc pod specjalny numer. Centrala zapewni wówczas kontakt z tłumaczem języka migowego, z którym będzie można się porozumieć za pomocą video-konferencji. System "Sign Video Call Centre" jest oparty na rozwiązaniach technicznych CallManager firmy Cisco oraz na systemach IPCC.

Jeff McWhinney, dyrektor Significan't powiedział, że długofalowym celem firmy jest umożliwienie osobom niesłyszącym korzystania z usług centrali również z domu, jednak na chwilę obecną nie jest to możliwe ze względu na kwestie bezpieczeństwa transmisji. Ponadto, wymogi techniczne dla tego typu video-konferencji są bardzo wysokie, co sprawia, że stosowany sprzęt musi być naprawdę wyrafinowany (czytaj drogi), a na posiadanie takiego w domu wiele osób po prostu nie może sobie pozwolić.

Początkowo centrala telefoniczna dla osób niesłyszących ma być dostępna jedynie dla około 12 tysięcy niesłyszących użytkowników mieszkających w Londynie, jednak specjaliści z Significan't mają nadzieję na szybkie rozszerzenie jej zasięgu, jeśli zostanie dobrze przyjęta przez użytkowników.

Zdaniem Jeffa McWhinney'a obecnie większość osób niesłyszących prawie wcale nie korzysta z telefonu. Sporym zainteresowaniem cieszą się natomiast rozwiązania telefonii tekstowej, jednak nie są one praktyczne w kontaktach z instytucjami, ponieważ załatwianie formalności z wykorzystaniem wiadomości tekstowych trwa około 12-krotnie dłużej niż w przypadku zwykłej rozmowy telefonicznej, co jest ogromnie frustrujące zarówno dla interesanta, jak i dla urzędnika.

"Oferujemy osobom niesłyszącym olbrzymi skok - od niekorzystania z telefonu w ogóle do porozumiewania się za pomocą video-konferencji" - powiedział McWhinney.

Dane podsumowujące podobne przedsięwzięcie przeprowadzone przed dwoma laty w Stanach Zjednoczonych sugerują, że oferowane przez firmę Significan't rozwiązania powinny spotkać się z entuzjastycznym przyjęciem przez niesłyszących Brytyjczyków. Po roku działalności amerykański system video-centrali zanotował średnio około 7000 minut rozmów miesięcznie; szacuje się, że do końca 2005 roku miesięczny czas połączeń osiągnie 4 miliony minut.

Opłata za minutę połączenia z centralą dla osób niesłyszących ma wynieść 2 funty, przy czym operator planuje zniżki dla stałych klientów nawet do 50%. Zdaniem Jeffa McWhinney'a, na pierwszy rzut oka cena może wydawać się wysoka, jednak zważywszy na fakt, iż w chwili obecnej wynajęcie tłumacza języka migowego kosztuje w granicach 75-150 funtów za sesję, przy czym minimalny czas jego pracy to zazwyczaj 3 godziny, a usługę należy zamówić przynajmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem, oferta firmy Significan't brzmi dość atrakcyjnie.

Opracowanie: Agnieszka Jórczyk
Źródło: The Register, 22 sierpnia 2005 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas