Czy osoby z niepełnosprawnością wjadą do stref czystego transportu?
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych znalazł się zapis, który pozwala wjeżdżać do stref czystego transportu w miastach m.in. „pojazdom posiadającym odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne” oraz pojazdom „użytkowanym w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawach życia codziennego”. Zapytaliśmy Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jak będą weryfikowane te uprawnienia i kogo dokładnie będą dotyczyć.
Obecnie na podstawie Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych samorządy mogą wprowadzać na swoim terenie tzw. strefy czystego transportu.
W tego typu strefach mogą w tej chwili przemieszczać się jedynie:
- auta napędzane energią elektryczną, wodorem lub gazem ziemnym (nie LPG!),
- samochody mieszkańców czystych stref,
- pojazdy służb,
- autobusy szkolne i zeroemisyjne.
Na tej liście nie znalazły się samochody, którymi przemieszczają się posiadacze kart parkingowych.
Podwójna strata
Tak plany wprowadzenia ustawy o elektromobilności w 2018 r. bez uwzględnienia możliwości wjazdu do centrów miast osobom z niepełnosprawnością komentował Łukasz Bednarski z Centrum Integracja w Warszawie:
„Ten zakaz uderzyłby też podwójnie w osoby z niepełnosprawnością. Ze względu na wysokie ceny dostosowania aut wózkowicze rzadziej decydują się na zakup nowego samochodu. Jeśli już to robią wybierają raczej tańsze auta. A jeżeli już uda nam się dostosować samochód do swoich potrzeb, to ciężej jest podjąć decyzję o wymianie czterech kółek. Sprawa jest o tyle poważna, że dla osoby z niesprawnymi nogami samochód jest często nie tyle wyborem, ile koniecznością. Owszem, miasta i środki komunikacji są coraz lepiej dostosowane, ale wciąż jeszcze istnieje mnóstwo barier. Można się o tym przekonać choćby zimą”. Cały komentarz dostępny na naszej stronie.
W obecnie procedowanej nowelizacji ustawy o elektromobilności znalazł się zapis, pozwalający wjeżdżać do stref czystego transportu „pojazdom posiadającym odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne” oraz pojazdom „użytkowanym w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawach życia codziennego”.
Ministerstwo odpowiada
Zapis wydaje się mało precyzyjny, dlatego zwróciliśmy się z pytaniem o jego uszczegółowienie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
„W odpowiedzi na pytanie uprzejmie informujemy, że sformułowanie „pojazdom posiadającym odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne” zostanie doprecyzowane na następnych etapach prac legislacyjnych poprzez odniesienie do ustawy Prawo o ruchu drogowym” – odpowiedział resort.
„Odnośnie do uwagi dotyczącej zapisu w projekcie: „użytkowane w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawach życia codziennego”, informujemy, że powinno to być weryfikowane przez odpowiednie służby. Projekt ustawy jest w trakcie konsultacji i zostaną dołożone wszelkie starania, aby na następnych etapach prac legislacyjnych wyeliminować wszystkie niejasności” – dodał przedstawiciel Wydziału Komunikacji Medialnej w ministerstwie.
Komentarze
-
I to jest prawidłowo
24.12.2020, 16:04Pan szofer reprezentuje typowe podejście polaka. Szofer i polak pisze z małej litery jak w przypadku tego pana i jemu podobnych . Długo jeszcze będziemy zachód z kulturą gonić. Tam nie widziałem takich co parkują bez uprawnień na miejscach dla niepełnosprawnych. Nie z obawy przed mandatem ale ze wstydu.odpowiedz na komentarz -
Czysta strefa to czysta strefa. Żaden brudas nie powinien tam wjeżdżać, również niepełnosprawny.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ze wsparciem samej Ewy Pajor. Polki otworzą pierwsze w historii MŚ w ampfutbolu!
- Jesień pod znakiem profilaktyki
- Głos nauczycielski: MEN planuje zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami
- „Ubezwłasnowolnienie i DPS to byłaby dla mnie masakra”
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
Dodaj komentarz