Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Bank dostępny. Dostosowanie polskich banków do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych

23.02.2005

Pod takim tytułem w ramach II edycji Konkursu Bank Dostępny została wydana przez Narodowy Bank Polski i Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi" publikacja skierowana do pracowników banków. Jest to poradnik, który omawia sposoby obsługi klienta i procedury ułatwiające korzystanie osobom niepełnosprawnym z usług bankowych.

Doświadczenia zebrane podczas I edycji konkursu potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia, że przyczyną wielu barier zazwyczaj nie jest zła wola, ale przede wszystkim brak wiedzy o rozwiązaniach korzystnych z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej. Niniejsza publikacja zdaniem organizatorów powinna wypełnić istniejącą lukę.

W książce przedstawiono zagadnienia związane z dostępnością oddziałów bankowych z punktu widzenia osób starszych lub z różnymi niepełnosprawnościami - ruchu, wzroku, słuchu oraz z niepełnosprawością intelektualną. Publikacja zawiera wiele rysunków i szczegółowych porad, nie tylko architektonicznych, ale także dotyczących specjalistycznego sprzętu wspomagającego, a także opisy procedur, które można wprowadzić, aby ułatwić obsługiwanie np. osób niewidzących. Znajdziemy w niej m.in. informacje, jak powinien funkcjonować bankomat, aby był dostępny dla osoby niewidzącej, jak ułatwić komunikację pomiędzy pracownikiem banku a osobą niesłyszącą oraz jak powinien zachować się pracownik banku obsługujący osobę niepełnosprawną intelektualnie.

Podręcznik został rozesłany do wszystkich banków w Polsce (włączając banki spółdzielcze oraz Skok-i). Osoby zainteresowane otrzymaniem podręcznika mogą się skontaktować z Biurem Konkursu Bank Dostępny.

Czytaj podręcznik: Bank dostępny. Dostosowanie polskich banków do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych (format: .pdf, 1MB)

W I edycji konkursu Bank Dostępny wzięło udział 14 banków, zgłaszając 43 oddziały lub filie. Laureatami zostały: Oddział PKO BP w Złotoryi w kategorii Duży bank oraz Centrala Banku Spółdzielczego w Stalowej Woli w kategorii Mały bank. Specjalne wyróżnienie za zorganizowanie obsługi osób niesłyszących otrzymał II Oddział PKO BP w Łodzi. Z kolei Bank Pekao SA otrzymał nagrodę klientów.

Kontakt do organizatorów:
BIURO KONKURSU BANK DOSTĘPNY
Stowarzyszenie Otwarte Drzwi
ul. Targowa 82, 03-448 Warszawa
tel. (22) 619-85-01, fax (22) 618-86-96
bankdostepny@otwartedrzwi.pl

Opracowanie: Anna Jastzrębska
Źródło: biuro konkursu

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas