Kształcenie ucznia z grupy najwyższego ryzyka w okresie pandemii
Jestem wychowawcą ucznia (6 kl. SP) z niepełnosprawnością sprzężoną (zespół Aspergera, niedowidzenie) oraz chorobami współistniejącymi. Rodzic nie zdecyduje się na posłanie chłopca do szkoły oraz kontaktu bezpośrednego z osobami spoza najbliższego środowiska ucznia. Mama dziecka jest bardzo współpracująca, ale nie zaryzykuje zdrowia i życia swojej pociechy. Jaka forma dostępu chłopca do edukacji będzie zgodna z prawem oświatowym?
Szanowna Pani,
W tej sytuacji być może warto zastanowić się nad nauczaniem indywidualnym. Nauczanie indywidualne organizuje się dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Nauczanie indywidualne jest formą realizacji obowiązku szkolnego.
Jak ubiegać się o nauczanie indywidualne?
- na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego.
- dyrektor szkoły na wniosek rodziców organizuje nauczanie indywidualne ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego
- organem odpowiedzialnym za organizację nauczania indywidualnego jest dyrektor szkoły
Zgodnie z nowymi przepisami, w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia te nie muszą odbywać się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami.
Z wnioskiem w tej sprawie muszą zgłosić się do dyrektora szkoły rodzice ucznia. Wówczas indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń – nauczyciel, do tego lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, a nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć – takie właśnie możliwości przewidują rozwiązania prawne wprowadzone na ten rok szkolny, pomocne w organizowaniu kształcenia w czasie pandemii.
Zmiany te zostały wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi dyrektorowi szkoły zorganizowanie zajęć np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te nadal będą musiały odbywać się w indywidualnym kontakcie nauczyciela lub nauczycieli z uczniem. Rozwiązanie to umożliwi np. zorganizowanie zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub zorganizowanie tych zajęć w wersji mieszanej (częściowo w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i częściowo zdalnie).
Podstawa prawna nauczania indywidualnego:
- art. 71b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 172, poz. 1072 z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086 z późn. zm.).
Z poważaniem,
Anita Siemaszko, prawnik