Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Niewidomi gracze mają swoje gry komputerowe

06.01.2005

Osoby niewidome i niedowidzące mogą w coraz większym stopniu bawić się grami komputerowymi, dzięki rosnącej liczbie dostępnych gier dźwiękowych.

Gry te mają potencjał, aby już wkrótce stać się osobnym gatunkiem, który może zdobyć popularność także wśród pełnosprawnych graczy. Oczywiście w porównaniu z milionami gier komputerowych sprzedawanych rocznie na całym świecie rynek gier audio jest bardzo mały. Jak ocenia Richard Van Tol - autor strony internetowej Audio Games.Net poświęconej właśnie tym grom, rocznie sprzedaje się ok. 3000 gier audio lub innych gier dostępnych dla osób niewidomych. Choć większość osób niewidomych posiada komputery, to większość z nich nigdy nie słyszało o grach dźwiękowych.

Efekty ambientowe

Obecnie na rynku dostępnych jest około 50 tytułów i ok. trzy razy tyle programów darmowych. Tak jak gry graficzne, gry audio dostępne są w wielu odmianach: przygodówki, platformówki i wiele innych. Jednak zdaniem Kelly Sapergia, która recenzuje gry audio dla Radia ACB, pewne elementy są w takich grach niezbędne. Najważniejsze są oczywiście wyraziste dźwięki, dzięki którym gracz w prosty sposób może zorientować się, gdzie się znajduje. Można to uzyskać poprzez różnorodną muzykę ambientową lub różne odgłosy kroków postaci sterowanej przez gracza w zależności od podłoża, na jakim się porusza. Ważne są także dobre dialogi, które będą prowadziły gracza przez świat gry.

Jedną z pierwszych firm, które zaczęły tworzyć gry audio była amerykańska firma Bavisoft - do tej pory stworzyła już dwa tytuły, w 2005 r. wypuści na rynek kolejny. Pomysłodawcą tworzenia gier dźwiękowych był właściciel firmy, który jest daltonistą i doświadczał wielu problemów, bawiąc się grami komputerowymi z powodu nieodpowiedniego kontrastu na ekranie. Wiele elementów było dla niego wręcz niewidocznych. Jednak aby stworzyć dobrą grę audio, należy w zupełnie nowatorski sposób podejść do tworzenia gier komputerowych.
Ostatnia gra stworzona przez firmę Bavisoft pt. "Chillingham" jest przygodówką, której akcja rozgrywa się w nawiedzonej wiosce. Gracz musi rozwiązywać różne zagadki i jednocześnie bronić się przed atakami ze strony wampirów, wiedźm oraz wilkołaków. Skuteczna obrona przed tymi storami wymaga doskonałego zestawu głośników stereo lub bardzo dobrych słuchawek, aby móc łatwo zlokalizować napastników.

Nie wszyscy jednak podzielają entuzjazm dotyczący świetlanej przyszłości gier opartych jedynie na dźwięku. Zdaniem Richarda Van Tola, komputery i konsole do gier są w zbyt dużym stopniu zorientowane na grafikę, by gry dźwiękowe mogły się przebić na rynku dla pełnosprawnych graczy. Dodatkową przeszkodą jest brak dobrej jakości silników audio. Obecnie stosowane silniki 3D wykorzystują jedynie dwie płaszczyzny - gracz może usłyszeć dźwięki jedynie przed sobą lub za sobą, ale nie z góry lub z dołu.

www.audiogames.net
www.bavisoft.com
www.acbradio.org/pweb

Opracowanie: Dorota Landsberger
Źródło: BBC News UK Edition, 2 stycznia 2004 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas