Savoir-vivre z uśmiechem i taktem
Film przedstawiający, jak na przykładzie zwykłych szkolnych sytuacji można łatwo nauczyć się właściwych relacji z osobami niepełnosprawnymi, to inicjatywa, którą uhonorowano Grand Prix w drugiej edycji konkursu integracyjnego "Z taktem i uśmiechem", organizowanego przez Parlamentarny Zespół Do Spraw Osób Niepełnosprawnych pod honorowym patronatem rzecznika praw dziecka.
W przedsięwzięciu, podobnie jak przed rokiem, wzięły udział grupy uczniów wraz z nauczycielami; zadaniem uczestników było przedstawienie - w dowolny sposób - jak zachowywać się w codziennych kontaktach z osobami niepełnosprawnymi, ze szczególnym podkreśleniem relacji rówieśniczych. Główna nagroda dla zwycięskiej grupy to dwudniowa wycieczka do Warszawy.
W tym roku Grand Prix konkursu oraz pierwsze miejsce w grupie gimnazjum otrzymała Grupa Teatralno-Filmowa z Gimnazjum nr 3 w Siemianowicach Śląskich, która przygotowała film o zasadach savoir-vivre'u przydatnych w codziennych kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. Nagrodzone wideo, dostępne w serwisie YouTube, wyjaśnia także, jak skutecznie pomagać niepełnosprawnym kolegom i koleżankom.
W kategorii szkół podstawowych zwyciężyła Szkoła nr 11 w Mysłowicach, której uczniowie opiekują się niepełnosprawnym chłopcem zamieszkującym ich dzielnicę. Wsparcie, które oferują, uwzględnia zarówno organizację potrzebnej pomocy w ramach akcji "Królewskie Serca", ale także wizyty, wspólną zabawę i przyjaźń.
W grupie szkół ponadgimnazjalnych pierwsze miejsce zdobyła klasa I B z II LO w Siemianowicach Śląskich, której pełno- i niepełnosprawni uczniowie opracowali mapę miasta z fotokatalogiem miejsc dostępnych i niedostępnych dla osób z dysfunkcją ruchu. Stanowi ona jednocześnie podręcznik, który uczym jak likwidować bariery architektoniczne.
W konkursie przyznano także wyróżnienia specjalnie. Otrzymały
je: Szkoła Podstawowa nr 3 w Siemianowicach Śląskich, Szkoła
Podstawowa nr 11 w Siemianowicach Śląskich oraz Zespół Szkół
Specjalnych nr 6 w Katowicach.
- Zainteresowanie i pomysłowość uczniów wręcz przerosły nadzieje
organizatorów. Owocem konkursu jest wiele bardzo dobrze
opracowanych konspektów zajęć szkolnych na temat integracji, które
mogłyby służyć tej idei w formie specjalnego wydawnictwa. Mam
nadzieję, że wkrótce wydamy go we współpracy z Biblioteką Śląską -
podkreślił poseł Marek Plura, organizator konkursu.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
- Seniorzy w artystycznym żywiole
- Wspólna lekcja wrażliwości. Premiera spektaklu „Brzydkie Kacząko”
- Jak muzyka pomaga przebodźcowanym dzieciom? Ciekawe wyniki badań z polskich przedszkoli
- Nawet 30 kilometrów do ginekologa? Nierówny dostęp do ginekologów w Polsce - jak miejsce zamieszkania łączy się z jakością życia Polek?
Dodaj komentarz