Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Przewodnik dla aptekarzy

16.12.2004

W ramach kampanii społecznej Apteka Bez Barier, której organizatorami są firma Torfarm SA oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, ukazał się "Przewodnik dla aptekarzy chcących dostosować swoje apteki dla potrzeb osób niepełnosprawnych".

Jest to pierwsza tego typu publikacja branżowa w Polsce. Przewodnik stanowi kompendium wiedzy na temat dostosowania lokali aptecznych nie tylko dla osób poruszających się na wózkach, ale również niewidomych, niesłyszących czy z niepełnosprawnością intelektualną. Podpowiada, jakie udogodnienia architektoniczne można zastosować dla poszczególnych niepełnosprawności, jak ułatwić komunikację między farmaceutą a niepełnosprawnym pacjentem oraz jakie dodatkowe urządzenia mogą pomóc aptekarzowi podczas obsługiwania osoby niepełnosprawnej.

W publikacji znajdziemy m.in.: 10 przykazań aptekarza bez barier:

1. Pytaj, czy i w jaki sposób można pomóc osobie niepełnosprawnej.

2. Pomagając osobie niewidomej przy przejściu przez drzwi, cofnij swoje ramię za plecy, zabezpieczając ją przed zderzeniem z futryną.

3. Jeśli jest duża kolejka w aptece, zaproponuj osobie niepełnosprawnej, zwłaszcza starszej, by czekając, usiadła. Nie "usadzaj" jej jednak na siłę.

4. Odbierając należność za leki, mów, jakie banknoty przyjmujesz, nawet jeśli osoba niewidoma nie oczekuje potwierdzenia.

5. Aby ułatwić osobom z wadą słuchu zakupy w aptece, można zainstalować tzw. urządzenie okienkowe wzmacniające dźwięki.

6. Pomoc dla farmaceuty w zakresie obsługi osoby niesłyszącej stanowić będzie tłumacz języka migowego, zatrudniony w aptece na kilka godzin.

7. Ekran kasy fiskalnej powinien być wyraźnie widoczny dla klienta, ceny leków w gablotach również powinny być uwidocznione.

8. Rozmawiając z osobą niepełnosprawną umysłowo, mów powoli, prostymi, krótkimi zdaniami, skupiając wzrok na twarzy rozmówcy.

9. Rozmawiając o preparatach farmaceutycznych, pokazuj je niepełnosprawnemu pojedynczo, nie odwołuj się do ich atrybutów.

10. Jeśli rozmawiasz z osobą na wózku, nie stój bezpośrednio nad jej głową - powoduje to dyskomfort. Lepiej usiądż.

***

Przewodnik obejmuje 48 stron i jest bezpłatny. Został przekazany Okręgowym Izbom Aptekarskim, Wojewódzkim Inspektoratom Farmaceutycznym, oddziałom Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego oraz na Wydziały Farmaceutyczne. Wydawcą publikacji jest firma Torfarm SA.

Więcej informacji na temat Przewodnika można uzyskać pod tel. 0*56 669 41 03 lub emailem: jcieslak@torfarm.com.pl

Autor: Joanna Cieślak
Opracowanie: redakcja

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas