Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czym jest komunikacja pozawerbalna?

17.11.2004

Jak porozumieć się z poważnie niepełnosprawnym dzieckiem, które nie mówi, a jego ręce są na tyle niesprawne, że nie może posługiwać się językiem migowym? Odpowiedzią jest komunikacja pozawerbalna.

W Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu odbyło się pierwsze w Polsce szkolenie z komunikacji pozawerbalnej dla rodziców, lekarzy i pielęgniarek. Ma tam także powstać oddział długotrwałej rehabilitacji neurologicznej.

Jednym z prelegentów podczas szkolenia była dr Anna Lechowicz - wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego oraz nauczyciel w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 327 przy ul. Radomskiej. W szkole tej niepełnosprawne dzieci uczą się komunikacji pozawerbalnej. Każdy z uczniów komunikujących się językiem Blissa ma do dyspozycji specjalną książkę z zestawem symboli. Każda strona książki podzielona jest na kratki, w których umieszczone są symbole oznaczające przedmioty lub pojęcia abstrakcyjne. Język składa się z ponad 3 tys. symboli, które można układać w zdania. Osoba rozmawiająca z dzieckiem trzyma książkę i przewraca kartki, a dziecko ruchami głowy lub w inny sposób wskazuje kolumnę i wiersz, gdzie znajduje się symbol, o który dziecku chodzi.
Wielkość książki, ilość oraz układ symboli są różne i dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka.

Szkolenie zorganizowane zostało przez Fundację Ewy Błaszczyk Akogo? Córka aktorki jest stale pod opieką oddziału rehabilitacyjnego Centrum Zdrowia Dziecka po tym, jak cztery lata temu zachłysnęła się tabletką i zapadła w śpiączkę. Dziewczynka do dziś walczy ze skutkami niedotlenienia mózgu.

Fundacja Akogo?
www.akogo.pl

Więcej o komunikacji werbalnej na stronie internetowej Stowarzyszenia "Mówić bez słów"
www.withoutwords.org

Opracowanie: Dorota Landsberger
Źródło: Rzeczpospolita, 8 listopada 2004 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas