W Warszawie ruszyła akcja ''Ciepły guzik''
3 listopada 2004 r. w Warszawie ponownie rusza akcja "Ciepły guzik", dzięki której podróżowanie komunikacją miejską w zimie jest o wiele przyjemniejsze. Jednak może ona utrudnić życie osobom niepełnosprawnym.
Jesienią i zimą otwieranie wszystkich drzwi na każdym przystanku powoduje szybkie wychładzanie się wnętrza autobusu lub tramwaju. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zasadę otwierania drzwi przez pasażerów we wszystkich pojazdach wyposażonych w przyciski - "ciepłe" guziki. W tym roku po raz pierwszy pasażerowie będą otwierali drzwi także w autobusach.
Jak działa "ciepły" guzik
Prowadzący pojazd po dojechaniu do przystanku uaktywnia funkcję otwierania drzwi przez pasażerów. W tym momencie przyciski znajdujące się obok drzwi (lub na nich) świecą się. Przyciski służące do otwierania drzwi opisane są jako "Otwieranie drzwi" lub "Drzwi". Jedynie w autobusach przyciski we wnętrzu pojazdu nie świecą się. Ponadto w części taboru autobusowego przycisk do otwierania drzwi jest tożsamy z przyciskiem "na żądanie" - jest to jeden przycisk "Stop". Po zatrzymaniu się pojazdu i uaktywnieniu przez prowadzącego tej funkcji, pasażerowie chcący wsiąść lub wysiąść na danym przystanku, powinni nacisnąć przycisk, aby otworzyć sobie drzwi. Drzwi zostaną automatycznie zamknięte przez prowadzącego w momencie wyłączenia funkcji.
"Ciepły" guzik a niepełnosprawni
"Ciepły" guzik nie obowiązuje w pierwszych drzwiach w
autobusach. Te zawsze powinny zostać otwarte przez kierowcę, gdy znajdują się w ich pobliżu osoby
chcące wsiąść lub wysiąść z autobusu. Także w godzinach szczytu wszystkie drzwi powinny być
otwierane przez kierowcę pojazdu - wszystko to, aby ułatwić wymianę pasażerów i nie powodować
opóźnień.
ZTM apeluje także do warszawiaków, aby zwrócili szczególną uwagę na osoby starsze i
niepełnosprawne, które mogą mieć pewne trudności w skorzystaniu z przycisków. Natomiast jeśli
współpasażerowie nie są w stanie udzielić pomocy takiej osobie, kierowca powinien obowiązkowo
otworzyć odpowiednie lub wszystkie drzwi.
W Warszawie w "ciepły" guzik wyposażonych jest ok. 400 wagonów tramwajowych oraz ok. 550 autobusów.
Osoba niepełnosprawna w autobusie
Opracowanie: redakcja
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ze wsparciem samej Ewy Pajor. Polki otworzą pierwsze w historii MŚ w ampfutbolu!
- Jesień pod znakiem profilaktyki
- Głos nauczycielski: MEN planuje zmianę sposobu finansowania uczniów z niepełnosprawnościami
- „Ubezwłasnowolnienie i DPS to byłaby dla mnie masakra”
- Rusza głosowanie na najlepszego i najpopularniejszego sportowca 2024 roku – tegoroczne #Guttmanny nadchodzą
Dodaj komentarz